Spiegel trækker Ikea-historien tilbage

10.03.2008: SpiegelOnline dementerer sin version af Ikea-historien

En journalist fra Der Spiegels Hamborg-redaktion ringede og spurgte om det var deres version eller den version der stod i papirsudgaven i The Guardian (lørdagspapirsudgaven, d. 08.03.2008) som var den rigtige. Jeg sagde at jeg ikke havde set The Guardians version, men at jeg fredag eftermiidag havde talt i telefon med en dansktalende journalist (jeg har noteret navnet som "Jacob Ilborg") som bl.a. skrev for The Guardian. Ham havde jeg fortalt om hele forløbet, herunder mediehalløjet, så jeg gik ud fra at The Guardians version var dækkende. Ihvertfald var SpiegelOnlines version ikke korrekt på væsentlige punkter.

Han oplyste at historien var skrevet af en freelancer fra Stockholm, og at han omgående ville skrive en korrigerende artikel som han bad om at måtte sende mig til gennemsyn. Jeg fik den nu aldrig til gennemsyn, men han sendte mig et link til den korrigerende artikel som blev bragt både på tysk og engelsk. Den lød således:


RETRACTION
'Is IKEA Giving Danes the Doormat Treatment?'
Last week, SPIEGEL ONLINE published an article about IKEA products named after Danish cities. We regret that we must retract the article because of inaccurate reporting. We apologize for the error.

In the article originally published at this address, SPIEGEL falsely reported that Danish researchers Klaus Kjøller and Trøls Mylenberg had conducted a "thorough analysis" of the naming conventions at Swedish furniture maker IKEA. In fact, Kjøller was approached by a journalist from the free daily Nyhedsavisen who had inquired about why apparently inferior IKEA products had been given the names of Danish towns.

Kjøller answered the question, but says he was very surprised by the "extremely exaggerated" article that appeared on the cover of Nyhedsavisen the following day, which would later get picked up by other media in Denmark and abroad, including SPIEGEL ONLINE.

"The story sounds good, but it unfortunately isn't true," Kjøller told SPIEGEL ONLINE on Monday. The author of the article and the editorial staff failed to contact Kjøller prior to the publication of the article.

SPIEGEL ONLINE strives to adhere to the highest standards of reporting and apologizes to its readers for the error, which we deeply regret.

-- The Editors

[citeret fra http://www.spiegel.de/international/business/0,1518,539709,00.html, d. 15.03.2008]


Desværre er dementiet diskret fordrejet på en måde som giver Nyhedsavisen en del af skylden. Jeg kan ikke erindre at jeg har udtalt at jeg blev overrasket over den yderst overdrevne artikel som Nyhedsavisen her antages at have skrevet. Tværtimod glædede det mig at se at historien faktisk stod solo på forsiden af Nyhedsavisen d. 14.03.2008 og havde bevaret sin let humoristiske tilgang. Fejlen ligger udelukkende hos SpiegelOnline som ikke fik tjekket deres historie inden de bragte den. Og som derfor selvfølgelig også måtte ud og korrigere den. Og undskylde uden omsvøb. Og det synes jeg vi alle skal være godt tilfredse med.
Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2018

Nogle grovheder er værre end andre.