Unødvendige, nødvendige dødsfald

08-01-2019: Efter 8 døde, er det nu omsider dobbeltsikret, at ulykken på Storebæltsbroen forleden ikke kan ske igen.

Trafikstyrelsen har nu forbudt kørsel med ”lommevogne”, dvs. den slags godstogsvogne, som var årsag til ulykken på Storebæltsbroen forleden, som kostede 8 mennesker livet. Desuden har man indført forbud mod at ”godstransport med vindfølsomme køretøjer” kører på broen, når der blæser stærk sidevind, som da ulykken skete. Så kort sagt har man nu dobbeltsikret, at ulykken forleden ikke kan ske igen.

Det er ærgerligt, at det skulle koste 8 livet og 16 tilskadekomne, før myndighederne testede sikkerheden ved denne transportform, som har været i brug i mindst 20 år. Endnu en gang har vi fået bekræftet grundreglen for al medienyhedsprioritering og derfor også al offentlig administration: Lig på bordet. (Læs reglen på Kjoeller.dk)

Så selv om den tidligere sikkerhedschef i DSB, Thomas Albøg Olsen, ifølge TV2.dk har gjort opmærksom på præcis denne sikkerhedsrisiko i mange år. Og selv om de godsmedarbejdere, der har stået for det daglige, praktiske arbejde, må have tænkt ”går den, så går den” flere gange gennem årene, når tappen på traileren vist ikke helt fik fat i godsvognen inden afgang, så skulle der altså desværre Lig på bordet, før medier og myndigheder gjorde noget effektivt ved det.

Læs Køllebank Voldsparadokset
Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2018

Nogle grovheder er værre end andre.