Reklamekanalen DR

18-03-2017: Det er tilladt at købe sig til reklame i DRs programmer, bare det er muligt for DR at lade rulleteksterne køre så hurtigt, at ingen når at se, hvem programmet reklamerer for.

Læs flere Køllebank DR lukkede forleden succesprogrammet ”Café Hack” og fyrede den private producent, fordi det kom frem, at producenten havde krævet tilskud fra de steder og byer, hvor de sendte fra. DR’s begrundelse var etisk respektindgydende: Man skal ikke kunne købe sig til eksponering i DR’s programmer.

Men få dage efter kom det så frem, at DR selv og andre private producenter i mange år har fået programmer sponsoreret af foreninger, fonde og byer. Siden 2010 har DR på denne vis årligt modtaget mellem 29 og 68 mio. kr. (Politiken, 14/3).

Mange finder det hyklerisk, at DR den ene dag lukker et program, fordi man ikke vil reklamere, samtidig med at man selv diskret skovler millioner ind fra sponsorer, som får reklame i andre programmer.

Men nu viser det sig så, at det overhovedet ikke handler om etik, men om mediernes natur. DR’s etikchef, Inger Bach, forklarer i en mail til Politiken, at ”krediteringen efter et sponsoreret radioprogram (som ”Café Hack”) ville fylde uhensigtsmæssigt meget i lydbilledet.”

DR’s fungerende reklamekodeks bag alt etisk bullshit er altså, at det er tilladt at købe sig til reklame i DRs programmer, bare det er muligt for DR at lade rulleteksterne køre så hurtigt, at ingen når at se, hvem programmet reklamerer for.

Læs konsekvens-Køllebank'en "DR's mådehold".

Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2018

Nogle grovheder er værre end andre.