Kvalitet keder aldrig - nu med glædesnote

01-09-2016: Dansk skoleungdom er ikke kun plaget af mobning og stress på grund af ræset om at ligne en succes på Facebook og Instagram. Også kedsomhed terroriserer.

Ifølge en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø keder hver fjerde elev i folkeskolen sig tit. I de ældste klasser er det værre. På nogle skoler svarer helt op til 89 pct. af eleverne i niende klasse, at de keder sig tit. Det er altså ikke kun mobning og stress på grund af ræset om at ligne en succes på Facebook og Instagram, som plager dansk skoleungdom. Også kedsomhed terroriserer. En af forskerne bag undersøgelsen, Hans Henrik Knoop, udtaler til Jyllands-Posten: ”Vi skal lære at tage kedsomheden alvorligt.” Groft sagt er enig. Mobning og stress er altid nedbrydende, men kedsomhed er opbyggelig. For kedsomhed er den eneste sikre målestok for mangel på kvalitetet i kunst og i alt muligt andet. Kedelig kunst er dårlig kunst. Mere indviklet er det ikke, selv om der altid står en ekspert og forklarer genialiteten i selv en lort på dåse. Derfor er det yderst vigtigt, at børn i skolen lærer at værdsætte og udvikle deres fornemmelse for kedsomhed, f.eks. ved højlydt snorken.

Note: Tante finder vistnok, at skoleungdom og skolens udfordringer bør behandles med større ærbødighed, end det sker her. Og tante har også gået på flere kurser, hvor hun har kedet sig med anstand, mens hun har kæmpet for at lære at værdsætte kunsten i en lort på dåse og forstå budskabet.

Glædesnote: Efter flere ugers tøven har tante i dag, d. 21-09-2016, slået denne grovhed op på opslagstavlen i entréen ved sin bagindgang fra køkkenhaven ved siden af de grovheder, som hun uden videre har kunnet klare. På en måde vækker dette større glæde end grovheder, som straks slås op i entréen. Ligesom en enkelt omvendt synder ofte glæder mere end en stor flok af trofaste rettroende.
Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2017

Nogle grovheder er værre end andre.