Praksischok

10-06-2011: Det er oprørende, at det at holde styr på en klasse åbenbart først de seneste år forsøgsvis er indført på seminarierne.

Hele 16 procent af eleverne forlader folkeskolen uden at lære at læse. Hvad pokker får alle disse elever dog tiden i skolen til at gå med? Det er et af vort lands største mysterier. Nu åbenbares det så, at ikke engang lærerne ved, hvad disse horder af elever laver. En undersøgelse fra Dansk Evalueringsinstitut afslører, ifølge Politiken, at hver tredje nyuddannede lærer finder arbejdet sværere end forventet. Og at hver anden har svært ved at håndtere konflikter i klassen. 81 procent har svært ved at gennemføre differentieret undervisning. Den akademiske kultur, som hersker på seminarierne, har altså et klart problem med at få virkeligheden ude i klasseværelserne ind i uddannelsen og træne lærerne ordentligt i helt banale ting. Det er oprørende, at det at holde styr på en klasse åbenbart først de seneste år forsøgsvis er indført på seminarierne. Og selvfølgelig hedder det ikke bare ’at holde styr på klassen’, men ’klassserumsledelse’. Fint skal det være. Nu mangler vi så bare et fag, der hedder ’forældremødemanagement’.
Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2017

Nogle grovheder er værre end andre.