Hospitalet, der fik nok

29-01-2015: Hospitalers manglende frygt for, at patienterne vælger en konkurrent, fører automatisk til, at al service minimeres: Patienterne plages derfor med møg, ventetider, manglende koordination og elendig information.

Godt, at TV 2 sætter fokus på hospitalerne med dokumentaren ”Patienten, der fik nok.” Men hospitalspatienters kroniske problem er, at der er for mange af dem. Patienter med penge kan ganske vist godt flygte fra et offentligt hospital. Men næsten alle patienter bliver hængende i mylderet og håber at få noget godt ud af den gratis behandling. Systemets manglende frygt for, at patienterne vælger en konkurrent, fører automatisk til, at al service minimeres: Patienterne plages derfor med møg, ventetider, manglende koordination og elendig information. Ikke fordi de ansatte er onde, men fordi de skal overleve i en organisation, hvor kunderne er så mange og så krævende, at de ansatte er nødt til at prioritere og desuden har brug for de succesoplevelser, som gode patienter med enkle diagnoser kan give. Sure, kritiske, utilfredse patienter med komplicerede diagnoser går let til grunde i dette system. Derfor bør de lære at synge Life of Brian-sangen: ”Allways look on the bright side of life”.

Note: Tante finder vist nogle gange virkeligheden for kynisk. Så foretrækker hun pæn stilhed i stedet for virkeligheden. Læs kommentaren Intet nyt fra hospitalsfronten.
Klaus Kjøller
T: (+45) 20 74 34 12
E: klaus@kjoeller.dk

Writer's choice 2017

Nogle grovheder er værre end andre.